مزایای بازی های آموزشی

ایمان

تاریخ بروزرسانی

2021/12/21

تعداد بازدید ها

2173

بازی کامپیوتری برای کودکان خوب است یا بد؟ راهکارهای انتخاب بازی و نظارت

درباره خوب یا بد بودن بازی کامپیوتری برای کودکان بحث‌های فراوانی شده است. این بازی‌ها می‌توانند یادگیری، سلامت و مهارت‌های اجتماعی کودک را بهبود ببخشند. هم کودکان و هم بزرگ‌سالان از انجام بازی‌های کامپیوتری لذت می‌برند. کودکان با انجام بازی‌های کامپیوتری خیلی چیزها یاد می‌گیرند و باید با نظارت والدین بازی کنند. با وجود این، بعضی معتقدند که باید کودکان را از انجام این بازی‌ها به کلی منع کرد، چون باعث اختلال در خواب، اعتیاد و بروز رفتار خشونت‌آمیز در آنها می‌شود. در این مقاله، فواید و مضرات بازی کامپیوتری برای کودکان و ویژگی‌های بهترین بازی‌های کامپیوتری برای کودکان را مرور خواهیم کرد.

 

انجام بازی کامپیوتری برای کودکان خطرناک است؟

برخی از پژوهش‌ها حاکی از این است که بازی‌های کامپیوتری برای کودکان خطرات فراوانی به همراه دارند، اما راه‌هایی هم برای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های چنین بازی‌هایی وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بازی‌های کامپیوتری را به فعالیت‌هایی نسبتا ایمن برای کودکان تبدیل کنید. ممنوعیت کامل بازی‌های کامپیوتری برای کودکان نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه ممکن است تأثیر معکوس هم داشته باشد.

می‌توانید با نظارت و محدودکردن بازی‌های کامپیوتری از بروز آسیب‌های جسمی و روانی در فرزندان خود پیشگیری کنید. با او درباره روش‌های ایمن‌ماندن در فضای آنلاین صحبت کنید. وقتی به او نشان بدهید که می‌تواند به شما اعتماد کند، با شما درباره هر چیزی صحبت خواهد کرد. اگر مطمئن شود که او را درک می‌کنید، درباره تمام افکار و احساساتش با شما صحبت خواهد کرد و راحت‌تر متوجه مشکلات او می‌شوید و می‌فهمید که چه زمانی به کمک شما نیاز دارد.

قبل از اینکه نگران بروز رفتارهای خشونت‌آمیز ناشی از بازی‌ کامپیوتری در فرزندتان باشید، باید ۳ عامل را در نظر بگیرید:

  • شخصیت او؛
  • شرایطی که در آن قرار دارد؛
  • انگیزه او از انجام بازی‌های کامپیوتری.

این عوامل در نحوه واکنش کودکان به خشونت بازی‌های کامپیوتری نقش اساسی دارند. بدون توجه به این عوامل، واکنش شما به رفتارهای خشونت‌آمیز فرزندتان مناسب نخواهد بود.

 

چرا انجام بازی کامپیوتری برای کودکان خوب است؟

بازی کامپیوتری برای کودکان همیشه هم با آسیب‌های جسمی و روانی همراه نیست. کارشناسان معتقدند که انجام این بازی‌ها تأثیرات مثبتی نیز دارند. مهم‌ترین فواید بازی کامپیوتری برای کودکان را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

۱. بهبود عملکرد فکری کودک

طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا انجام شد، بازی‌های کامپیوتری عملکرد فکری کودکان ۶ تا ۱۱ساله را در مدرسه بهتر کرده‌اند و باعث کاهش مشکلات ارتباطی آنها با هم‌سالانشان شده‌اند.

۲. کمک به اجتماعی‌شدن کودک

اجتماعی‌شدن یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بازی‌های کامپیوتری برای کودکان است. نتایج یک نظرسنجی در دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان حاکی از این است که افراد حین انجام بازی‌های کامپیوتری چندنفره، دوستان بسیار خوبی پیدا کرده‌اند.

از طریق انجام این بازی‌ها فرزندتان یاد می‌گیرد که چطور با دیگران ارتباط برقرار کند. از این راه می‌تواند با بچه‌های هم‌سن‌وسال خود دوست شود که با او علایق مشترکی دارند. همچنین از طریق این بازی‌ها کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با دیگران مذاکره، همکاری و هم‌فکری کنند

۳. رشد مهارت‌های شناختی کودک

بازی کامپیوتری به رشد مهارت‌ حل مسئله کودکان کمک می‌کند. انجام چنین بازی‌هایی مهارت‌های شناختی کودکان را تقویت می‌کند. این بازی‌ها ظرفیت ذهنی کودکان را افزایش می‌دهند و حافظه آنها را بهبود می‌بخشند.

۴. بهترشدن روحیه و خلق‌وخوی کودک

بازی‌های کامپیوتری می‌توانند خلق‌وخوی کودک شما را بهتر کنند. برخی از این بازی‌ها در ایجاد آرامش بچه‌ها مؤثرند و اضطراب کودکان را کاهش می‌دهند.

۵. یادگیری مواجهه با شکست

کودکان با شکست‌خوردن و باختن در بازی‌های کامپیوتری، یاد می‌گیرند که چطور خود را برای شکست‌های واقعی در زندگی آماده کنند. در واقع روحیه پذیرش شکست و جبران اشتباهات در آنها تقویت خواهد شد. آنها یاد می‌گیرند که چطور با وجود شکست‌هایی که خورده‌اند، خود را برای اهداف مهم‌تر آماده کنند.

۶. کمک به سلامت روان در دوران همه‌گیری کرونا

بازی‌های کامپیوتری در دوران همه‌گیری کرونا به کمک سلامت روان مردم آمدند. این مسئله فقط به کودکان مربوط نمی‌شود. افراد در همه سنین با این بازی‌ها توانستند با سایرین ارتباط آنلاین برقرار کنند. در واقع این بازی‌ها جزایر تنهایی مردم در سراسر جهان را به هم پیوند زدند.

با ارتباطی که این بازی‌ها ایجاد کرده‌اند، بچه‌ها مثل بزرگ‌ترها متوجه شده‌اند که در این شرایط تنها نیستند. این موضوع در بهبود سلامت روان همه مؤثر است. پس بازی کامپیوتری به‌ویژه در این دوران مفید است، البته به شرطی که در حد متعادل و با رعایت نکاتی انجام شود.

جدید ترین مطالب

بیشتر

جدیدترین بازی های آموزشی

بیشتر

جت اسکی

ریاضی

پنجم دبستان

فصل دوم

ضرب عدد های مخلوط

بسکتبال قهرمانان

ریاضی

اول دبستان

تم دوم

عدد بعد و عدد قبل

مسابقه ی دیوار چینی

ریاضی

چهارم دبستان

فصل اول

الگوها

کهکشان

ریاضی

ششم دبستان

فصل اول

بخش پذیری

نبرد هلیکوپتر

ریاضی

ششم دبستان

فصل اول

یاد اوری عدد نویسی

عبور از پل

ریاضی

ششم دبستان

فصل اول

معرفی اعداد صحیح

ثبت نظرات و پیشنهادات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در شرکت ویرا آموزگار ایساتیس بدنبال ایجاد تحول در شیوه آموزش فرزندان این سرزمین هستیم و این کار رو با تولید اپلیکیشن روبویاد که پر از بازی های جذاب و هیجان انگیز و متنوع برای همه موضوعات کتاب ریاضی پایه های اول تا ششم ابتدایی هست،شروع کردیم. روبویاد اپلیکیشنی که واقعاً یادگیری ریاضی رو برای بچه ها لذت بخش میکنه و به درک عمیق مطالب درسی کمک می کنه

یزد - خیابان شهید مطهری - پارک علم و فناوری اقبال - ساختمان احمدی روشن - واحد 108

09052960072

viraamoozegar@gmail.com

کلیه حقوق برای شرکت ویرا آموزگار ایساتیس محفوظ است